Passtakt

Okej, tänkte ta och ge lite tips till er där ute som har samma problem som mig , och det är ett ganska vanligt problem kan man säga. Jo Gandur är som sagt passtaktig och det är lätt att 5 gångare blir passtaktiga men med Gandur gick det så långt att det nästan inte fanns någon tölt kvar, och grejjen är att han smög in passen i tölten så att man inte riktigt kände av det och då jobbade han ju upp fel muskler och blev väldigt passtaktig. Vad jag nu är kört med honom är trav på rakt och böjt spår för att han ska stärkas , men det jag mest har gjort är mycket galopp eftersom det är lösgörande oxå där på både böjt och rakt spår , helst i kortare tempo och att försöka få med rumpan och bakbenen. Sen Har vi även kört mycket mycket övningar i skritt , mycket på volt och serpentiner , alltså att se till att hästen flyttar bakdelen . Och nu är han jätte duktig på att ta galoppen så ute har vi på lösa tyglar kört galopp och trav :) Detta funkar säkert inte för alla hästar men på Gandur har det funkat bra då det har blivit mycket bättre , I ökat tempo kan han gå rent så själv kommer jag fortsätta såhär men lägga till ökad tölt från galoppen , hoppas att något av det jag skrev komma till nytta!:)

Om ni har något tips om passtakt tar jag väldigt gärna imot det !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0