Presentation

Här kommer en presentation om Ardis:)
 
 
Àrdis är min och mammas egna uppfödning och heter också därför Àrdis från Björkliden. Hon föddes här på gården 27 april 2009.Hennes pappa är Omi från Stav. Mamma hade önskat sig ett sto med bläs och de fick vi också. Som liten var hon väldigt skygg pga av att mamman var ganska tillbakadragen. Men på sommaren behövde vi ta in henne för att smörja hennes bläs så efter det blev hon mycket mer framåt mot oss. Hon har alltid varit älskad då hon är vår första avkomma som vi valt att behålla. På den tiden var jag inte så engagerad i hästar och hade jag vetat att vi står här idag tillsammans med ett så starkt band hade jag lagt så mycket mer tid på henne.
 
 
 
När hon var runt 2-3 år skickade vi iväg henne som sällskap till en av mammas vänners ungsto och då körde mammas vän markarbete med henne. Sen hämtade vi hem henne igen och då var hon hur social som helst , nästan på gränsen till för på. Några månader senare bestämde vi oss för att skicka iväg henne på inridning till Sigfus Sigfusson då 3 1/2 år gammal. VIlket var ett väldigt bra val av oss att göra då han gjorde ett fantastiskt bra jobb. 
 
Mamma bestämde sedan att jag skulle få rida henne då sigfus hade sagt att hon var en väldigt snäll häst vilket hon också är. Hon är väldigt mogen för att vara så ung och har hittills knappt hittat på några "unghäst" fasoner, men de kan såklart komma när som helst. Men hon är Genomgo och kommer alltid fram i hagen för att hälsa och älskar att gosa och tigga godis.... ;)
 
Första gången jag red henne var jag så grymt nervös och de gick inte superbra i början , men när jag slappnade av gjorde hon det och "klick" så var vi sammalänkande. Jag har aldrig i mitt liv fått en sådan kontakt med en häst första gången jag ridit den. Det var en otrolig känsla. Och våra band blir bara starkare och starkare.
 
Hon har väligt bra övertramp i trav och skritt och hon har en har en bra skön galopp, hon använder hela rumpan och bakbenen och lyfter fram sig , hon är superlätt i munnen och lyssnar väldigt mycket på sitsen. Jag har en ganska dålig sits men så fort jag rider Ardis blir den så mycket bättre , det är verkligen som att vi hör ihop. Tölten har hon inte riktigt än , vi får lite men för att tölten ska komma måste hon först bli starkare och bygga muskler sen kommer tölen att komma. Och den tölt vi fått är fantastisk. 
 
Jag tror att Ardis kommer bli en bra och gosig ridhäst med bra gångarter som även kommer kunna tävlas eller bara ut på en skogsturer.
 
Att rida ens egna uppfödda häst är något speciellt. För man har varit med enda sen hon/han låg i magen , genom hela uppväxten och helt plötsigt sitter man på den häst man hållt och gosat i sin famn sen när hon knappt nådde en upp till magen. 
 
Jag kan inte förklara hur mycket jag älskar denna lilla häst, bäst är hon <3
 
Klicka häääär så finns de en video när vi travar !

Kommentarer
Postat av: svea-karin

åh, är det fridas dotter ? :)

2013-08-15 @ 20:28:56
URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: svea-karin

åh, är det fridas dotter ? :)

2013-08-15 @ 20:29:12
URL: http://karinmattson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0