Övergången från tölt till trav...

Som jag kanske har nämnt ett par gånger här på bloggen är ju att Athena är en riktig töltare och hon måste var helt lösgjord om hon ska trava. Det svåraste är övergången från tölt till trav. Alltså om jag har kört tölt ett tag är det väldigt svårt att få henne i trav direkt efter utan hon behöver få skritta först sen trava.
 
 
När min granne och jag pratade om tävlingen och det här med att hon har svårt för traven efter tölten kom vi på att i fyrgången visar man oftast skritt, tölt, trav och galopp (om man inte får göra eget program såklart) Så då fick jag lite smått panik men innan jag åkte till sälen så lyckades vi faktisk ta traven nästan direkt efter tölten med endast ett par steg skritt imellan.
 
 Det var verkligen tur att vi kom på det så att vi hinner öva innan tävlingen. Så nu idag när hon får skor och så kommer vi kunna rida varje dag oavsett väder. Vi kommer nu att öva väldigt mycket på övergången från tölt till trav och även att hålla igång och få en bra samling i galoppen i ett bra tempo.  Men jag har som sagt inte jättemycket tid på mig innan tävlingen men jag tror vi kommer fixa det! 
 
Plus att ska nog prata med Tess om vi kan komma till henne nästa torsdag för det skulle vara skönt att få hjälp och tips vad vi ska öva på och även hur vi ser ut i dagsläget. Tess är en underbar  person och grym tränare så hoppas verkligen att jag hinner åka till henne innan tävlingen!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0