Athena vs Ardis

Trots att Àrdis och Athena båda väldigt känsliga i ridningen så är de så grymt olika. 
 
För det första så har de totalt annorlunda kroppsbyggnader. Àrdis är verkligen super liten och Athena är den största hästen i hagen. Och Àrdis är verkligen genom snäll och liten och söt medans Athena har stor auktoritet och har verkligen utstrålning. Hon är såklart också snäll men man ser på henne att hon kan om hon inte tycker om något bestämma sig att kämpa tills hon slipper och hon är en häst som då kan ställa sig på bakbenen. Man har mer respekt för Athena. Och hon kan vara väldigt envis men hon är endå den som gosar mest. 
 
Både Àrdis och Athena har bra framåtbjudning men Athena har mer kraft och ligger på mer. Àrdis är mycket lättare att få avslappnad. Sen är båda väldigt sociala hästar.
 
Logiskt sätt borde det vara Àrdis som är den "svåraste" hästen, missförstå mig inte nu. Alltså just för att hon är så pass ung och nyinriden borde hon vara lite svårare att kontrollera. Hon är ju såklart lite mer oförutsättbar än Athena men grejjen är att om Àrdis skulle få något ryck skulle jag fortfarande ha något att säga till om och kunna stoppa henne. Skulle Athena därimot få något ryck då har man inte mycket att säga till om och hon skulle inte vara rädd för att stegra eller slänga sig. Vill hon ha av en ur sadeln så kan hon det. Nu tror jag förhoppningsvis att det aldrig kommer hända. Så på det sättet är Àrdis en" lättare " häst. Hon har inte samma beslutsamhet som Athena utan ger med sig till sist. (Athena ger såklart tillsist upp men det tog tex 3 timmar sist vi skulle lasta henne...)
 
Sen får man inte glömma att Athena är en häst för tävling och dom har mycket power. Och när Athena går bra så går hon riktigt riktigt fint.
 
 
Och nu kanske det låter som att Àrdis är värsta mesen men så är det verkligen inte. Hon har mycket vilja hon med men inte som Athena utan Àrdis är mer kontrollbar. Sen har Athena utvecklat mig otroligt mycket , utan henne hade Àrdis varit den "svåra" hästen.Är så himla glad att jag har fått möjligheten att rida en sån otroligt speciell häst. Sen vet man ju såklart inte hur ardis kommer bli i framtiden men om hon gortsätter så här kan jag skatta mig lycklig.
 
Sen är båda jätte mjuka i munnen men Àrdis vinner över Athena där faktiskt. Hon är så magiskt mjukt så det är helt sjukt. 
 
Kort sagt kan man säga att Àrdis och Athena är väldigt lika med totalt olika. Men båda är speciella och helt underbara! 
 
Älskar mina fina tjejer så mycket ! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0