Att rida unghäst

Jag rider ju nu faktiskt en nyinriden unghäst. Hon är faktiskt den första nyinridna häst jag ridit på. Det är väldigt känsligt jobb. Det är väldigt ansträngande för det gäller att vara försiktigt men bestämd och man måste vara väldigt noga så att man inte lär ut fel saker. Men något som är väldigt viktigt när man rider unghästar är att ha tålamod. Det är också viktigt att se till att hästen tycker det är roligt och vill utvecklas så det gäller att variera övningar så att de inte tröttnar. Och något som också är viktig är att man ger tydliga hjälper och berömmer när hästen gör rätt.

Àrdis måste jag säga har hittills varit otroligt snäll och duktig för att vara så ung. Jag trodde att hon skulle vara mer "fjantig " för saker , typ " oj ett spöke" och så hoppar vi åt sidan osv men hon har nästan inte alls håller på med såna fånigheter. Men sånt kan ju ändras ganska fort så det gäller att fortfarande vara beredd. Och hon har verkligen varit duktig eftersom jag även rider henne och inte har någon erfarenhet av unghästar och den träning de behöver. Så hon utvecklar mig väldigt mycket också. Och mycket av det jag skrivit om det här hur man ska rida osv klarar jag självklart inte till 100% verkligen inte men det är dit jag vill eftersträva och jag har redan blivit mycket bättre pga av henne. Och det ska bli så spännande men Àrdis , mina fina tjej!

Så även fast det är väldigt svårt att rida så unga hästar är det även väldigt bra för sin egen skull om man får hjälp så att man gör rätt.

Rider/ har ni ridit någon nyinriden unghäst förut ? :) har ni ridit in någon häst enda från grunden själva?:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0