Galopp

Jag rider nästan enbart 5-gångare och något som är ganska vanligt är att 5-gångarna har en liten tendens att få den här lite mera "springgaloppen". Och när det blir (talar utifrån egen erfarenhet , alla hästar är såklart olika ) så att det blir lite för "springit" är det lätt att de sen inte orkar och lägger över i pass. Tex Athena i speciellt vänster varv har hon svårare för galoppen. Den är mer fyrtaktig och springig och om hon kör för länge på fyrkantsspåret lägger hon över i pass. Samma sak gäller Gandur i vänster varv. Tänkte ge er lite tips som jag brukar använda mig av. På Gandur som förut hade svårt att ta en galoppfattning brukade jag i hörnen göra en halvhalt sen gav jag honom lite längre tygel , gjorde en tydlig galoppfattning, sa galopp tydligt och sen lättade jag lite ur sadeln tills han tog galoppen och kändes stabil(Allt ska göras samtidigt) På de som inte lyssnar då kan du ta med spöt och peta lite lätt på rumpan medans du gör allt som står ovan. Detta funkade jättebra på Gandur och nu tar han galoppen direkt från skritt bara jag gör en vanlig galoppfattning. Sen på hästar som Athena (och Gandur nu) som tar galoppen direkt utan att krångla men som har svårare att hålla kvar den är mitt tips att gå in på en stor volt ett par varv tills man känner att hästen är stabil och sedan gå ut på spåret igen. Det är viktigt att driva men endå hålla igen och se till att hästen använder bakbenen. Men sedan brukar jag medan jag rider på volt eller på spåret med mellan mellanrum göra en ny fattning så att hästen förstår att "juste vi ska galoppera" Och se såklart till att vara följsam i rörelserna , överdriv inte utan bara följ med. Detta funkar i allfall på mina hästar så hoppas ni får lite användning av något tips !:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0