Naturtöltare

 
Athena är naturtöltare. Hon töltar taktrent även om hon ligger på och är het. Men då måste man såklart jobba hårt annars blir det lite passtaktigt. Eftersom hon nästan alltid är väldigt het så är det  omöjligt att få henne att trava. Hon måste vara helt lösgjort och avslappnad. Så när man känner att hon börjar lugna ner sig får man smyga ut tygel Tills hon länger på halsen och sökers sig neråt. Då kan man börja trava.  När man väl fått trav måste man verkligen se till att ha en stadig skänkel och jobba henne i ett bra mellantempo så att hon inte springer iväg för då går hon över i pass/tölt.  Men nu vet jag hur jag måste göra för att få henne lösgjord och lugn, genom att börjar på volt tills hon är avslappnad och sen gå ut på rakspåret. För traven kommer endast då  hon har taggat ner.
 
 
 
men jag är endå glad att Athena är naturtöltare för jag har mer erfarenhet av svårtravade hästar en av svårtöltade. För både Gandur och speciellt hugge töltade bara och var omöjlig att få i trav. Men med mycket tålamod så har han inga problem med traven idag. Så nu när jag vet hur jag ska göra med Athena kommer det gå mycket bättre. Har endast ridit vidja och Rakel som är fyrgångare. På dom måste man ha ork och samla upp dom ordentligt och sen  jobba hårt för att de ska hålla tölten utan att bli travtaktiga och smyga över i trav. Det är extremt jobbigt!
 
ett tips till er som funkar för mig och mina hästar är att först köra skritt på volt med långa tyglar tills eran häst slappnar av och länger på halsen sen börja trava och gå då ut på rakt spår och trava några meter och sluta sen. Efter det beröm hästen ordentligt och gör något annat ett tag sen gör samma i andra varvet. Det viktigaste är faktiskt att ha tålamod och ta det lugnt.:)
 
 
Är era hästar svårtöltade/svårtravade eller har de lika lätt för båda?:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0