tölt

Något som jag stör mig väldigt mycket på är hur andra hästmänniskor och andra folk som inte ens håller på med hästar tror att tölta är enkelt. Jag tror nog de flesta islandsmänniskor kan hålla med mig om att få ens häst att tölta rent är svårt. Kanske inte svårt men man få jobba en hel del för att få fram den klockrena tölten
 
Att få en islandshäst att tölta med bra bärighet, få med bakbenen ordentligt, bra form , ren takt osv är något som få personer klarar av perfekt. Nu kanske det låter som om det är et omöjligt uppdrag och det menar jag verkligen inte utan mer för att få en bra tölt måste man också jobba. Det är inte bara att sitta och "åka". Sen finns det ju såklart vissa som bara kör på som ånglok , de "naturtöltarna" som har en del års erfarenhet.
 
Som många tror och säger "det är bara att sitta och luta sig bakåt så töltar den" Haha om det nu var så enkelt.
 
Sen kan man ju förstå till viss del om man själv inte rider islandshäst att man inte kan veta exakt hur man ska göra  i tölten men sluta då sitta och "håna" och döma ut oss när ni egentligen inte har en aning om hur man gör. Sluta säg att de är rena barnleken för det är det inte. Prova på själv och se om det är så "enkelt" som ni säger att det är.
 
Så innan ni säger att tölta eller i allmänhet att rida islandshäst är enkelt , testa själv och se, sen
 kan ni öppna käften.
 
Förlåt men blir faktisk förbannad men nu när jag fått skriva av mig känns det mycket bättre. Ha en fortsatt trevlig kväll!:)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: rebecca

Såg din kommentar på michaelas blogg om vårat inlägg och antar att du blev lite frustrerad och skrev av dig här haha ;) Tack för kommentaren!

Svar: haha ja ,har tänkt skriva om det ett tag sen när jag såg inlägget på michaelas blogg och även på din så kände jag att det var dags!;) hoppas det var okej annars tar jag bort det!:)
Fanny Nordh

2013-01-21 @ 20:27:16
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Ja men gud, bara kul att folk honkar på och har åsikter :D

Svar: så bra !:)
Fanny Nordh

2013-01-21 @ 20:56:41
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: kerstin

fast på vissa hästar, så som min förra häst, där räckte det verkligen med att bara sitta tungt i sadeln för att han skulle tölta. Och jag tror att det är så många menar. Men bara för att han gick i tölt när man satt ner så betyder det inte att han gick i fin tölt. nej nej absolut inte. Och det är väl lite det som vissa inte förstår. Att man måste jobba för att få snygg tölt... Målet är inte bara att tölta (eller det beror såklart på hästen) men det absoluta målet är att tölta snyggt och de är det, precis som du säger, få ryttare som klarar av :))

Svar: Jo precis som jag skrev så finns det ju dom där "gamla "godingarna som bara går som ånglok!:) dom är härliga dom!:)
Fanny Nordh

2013-01-21 @ 21:20:43
URL: http://ishastarnas.se
Postat av: Ida

Fan vad bra skrivet! Så himla trött på nedlåtande blickar från "storhäst-världen" osv.

Svar: ja precis!
Fanny Nordh

2013-01-22 @ 09:11:44
URL: http://iceworld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0